A JELENLÉT MEDITÁCIÓ GYAKORLATA

A Jelenlétben vagyok-e, vagy abban az állapotban, amit az elme, az Ego Jelenlétnek gondol? 

A Jelenlét meditáció azt a célt szolgálja, hogy megtapasztald az igazi Jelenlétet. Ezért tehet nagy szolgálatot a spirituális keresőnek. Hogyan végezzük ezt a meditációt?

Ezt Adyashanti írja le szemléletesen:

"Tökéletesen beleengeded magad a jelen pillanatba. Halld a hangokat, engedd be az illatokat, és próbáld megérezni a teret mind a szobán belül, mind a szobán kívül, hogy érzékelésed ne csak a bőrödre és a csontjaidra korlátozódjon.

Add meg magadnak az esélyt, hogy megnyílj a testedet körülvevő környezetedre, a maga sajátos hangjaival és érzeteivel együtt. Észre fogod venni, ahogy elengeded magad, a hangok és az érzetek áthatolnak a bőrödön és minden ellenállás nélkül szinte végigfolynak rajtad. Érzed majd, ahogy megnyílsz és egyre finomabbá válsz. Engedd bele magad ebbe a nyitottságba!

Tapasztalni fogod, hogy a képzeletbeli határ, ami elválasztja bensődet a külső világtól, egyre átlátszóbbá válik, sőt talán teljesen fel is oldódik. A külső zajok összeforrnak a belülről érkező gondolatokkal.

Testi érzeteid nem különböznek többé a belülről jövő gondolatoktól. Testi érzeteid nem különböznek többé az utcán elhaladó autók zajától vagy a madarak csicsergésétől.
Saját tested jelzései semmivel sem tartoznak jobban hozzád, mint azok, amelyek abból a szobából származnak, amelyben tartózkodsz.

Vedd észre, hogy amint magadénak nyilvánítasz egy tapasztalatot, máris kettéosztod a világot: így lesz belső és külső, enyém és tiéd, külvilági zaj és belső hang (gondolat).

Valójában, igazi természetét tekintve minden tapasztalás ugyanaz, érkezzen az kívülről vagy belülről. Nincs olyan, hogy enyém, vagy nem az enyém. Ha hagyod, akkor a csend jelenléte úgy nyitja meg és járja át testedet, mint folyadék a szivacsot. Szavak nélkül is érted és tudod, hogy mi van, hiszen közvetlenül érzékeled.

Ajándékozd meg magad azzal, hogy közben nem keresel semmilyen más tapasztalást. Anélkül, hogy akár egyetlen gondolatod is irányulna felé, próbáld megérezni, hogy mi az benned, ami átéli mindezt. Ki az, aki tapasztal?

Rá fogsz jönni, hogy a semmi az, amely megéli ezt a pillanatot, de még maga ez a semmi is tapasztalás, a megismerés tárgya. Van valami titokzatos, ami mindezt megtapasztalja, átéli, amit azonban lehetetlen megfogalmazni.

Ha megpróbálsz beszélni róla, már ki is csúszott a kezeid közül. Sokkal közelibb közvetlenebb annál, minthogy szavakkal ki lehetne fejezni. Amint gondolatba foglalod, látnod kell, hogy kitér minden ilyen próbálkozás elől.

A gondolat soha nem érheti utol, mert ez a valami megelőzi a gondolatot. Az élő, éber tudatot nem lehet megragadni, skatulyába zárni! Ne megismerni akard, hanem inkább átélni, lenni!

Ahogy a tested megnyílik, a hangok átfolynak a belső csenden. Mi ez a csend? Azt nem lehet szavakba önteni. Ha elveszítenéd, figyelj csak a hangokra. Azok majd visszavezetnek a csendbe. Ne gabalyodj bele a gondolataidba, mert elmegy melletted az élet!

Nyugodj, pihenj csak a szakadék szélén ebben a közvetlen tapasztalásban, amely olyan, mintha egyszerre léteznél és nem léteznél."

Ramana Maharsi javasolta tanítványainak, hogy "Ne meditálj, hanem legyél!".

Az igazi meditáció pedig mindig ezen alapul "legyél". Ez a legyél az abszolút Tudatosság, a Jelenlét átélését jelenti. 

A fent bemutatott Jelenlét meditáció az, amit Maharsi a "legyél" alatt ért. Nem figyelemkoncentráció ez, hanem inkább a figyelem egyre éberebbé válása, amely egyre nyitottabbá és befogadóbbá válik. Nem kirekesztő, hanem befogadó. Csakis ebben az állapotban élheted át a Jelenlétet. Ha pedig egyszer már így megtapasztaltad igaz valóját, csakis akkor erősödhet úgy meg benned, hogy életed minden pillanatában át tudd élni azt!

Részlet Frank M. Wanderer: The Chant of the Heart: Enjoy the Nectar of Being könyvéből
Megjelent Frank M. Wanderer ÉBRESZTŐKÖNYVE, a Csendes forradalom. A Tudat evolúciója. 



Megjegyzések