Nagyon sokszor előfordulhatott már velünk az életben,
hogy egyszerre annyi elvárásnak kellett megfelelnünk, hogy úgy éreztük, hogy
szinte belefulladunk az elvárások tengerébe. Hisz a munkahelyen a főnökeink azt
várják el, hogy jó munkaerő, a beosztottaink, hogy jó vezető, a munkatársaink,
hogy jó kolléga legyünk.
Ezek mellett az elvárások
mellett ott vannak még a családtagok által támasztott elvárások, hogy jó férj,
jó feleség, jó apa vagy anya, jó szülő, jó gyerek stb. legyünk. És még nem is
beszéltünk a saját magunkkal szemben támasztott elvárásainkról. Joggal
érezhetjük azt, hogy szinte lehetetlenség mindegyik elvárásnak megfelelnünk.
Mi tart minket meg az elvárások kényszerpályáján, miért
nem tudunk egyszerűen kilépni belőlük?
A társadalmi elvárások dinamizáló erejét az adja, hogy
azonosulunk ezekkel a külső-belső elvárásokkal és belőlük származtatjuk az
identitásunkat. Azonosulunk a társadalmi státuszainkkal, a nemi, családi
és foglakozási szerepeink maszkjaival. Ezek a maszkok sokszor annyira
összeforrnak velünk, hogy nélkülük már létezni sem tudnánk. Azonosítjuk magunkat a belső elvárásainkkal, a
lelkiismeretünk és igényszintünk sokszor identitásunk alapkövét alkotják.
Mivel mélyen azonosultunk ezekkel a társadalmi
elvárásokkal, így nem is vesszük észre, hogy azok szinte másolatokat,
hamisítványokat csináltak belőlünk. Személyes történetünk lapjait ezek a társadalom által
ránk kényszerített külső erőkkel írják, ők szabják meg, hogy hogyan lássuk a világot,
hogyan gondolkodjunk róla, miben higgyünk, mi az, ami jó nekünk és mi az, ami
messze el kell kerülnünk.
Így veszítettük el az évek során az egyéniségünket és
váltunk egy közmegegyezésen alapuló tudattalan manipuláció áldozataivá.
Ezek a társadalmi elvárások ugyanis közmegegyezésen
alapulva alakultak ki az évszázadok során és manipulatívvá az tette őket, hogy
ragaszkodtunk az elkülönült tudatállapotunkkal való azonosulásunkhoz.
Így tartjuk fent közösen ezt
az elkülönültségben gyökerező személyes identitást, ezt a társadalmi
„lénységet”, mert tudatlanságunk miatt ragaszkodunk a formák világához, csakis
itt és így tudjuk elképzelni személyes létünket.
Felmerül a kérdés, hogy tudunk-e egyáltalán elvárások
nélkül élni, milyen egy elvárások nélküli élet?
Legelőször is azt kell észrevennünk, hogy nem az
elvárásokkal van baj. Az elvárások természetes velejárói a formavilágbeli
létünknek, mint ahogy a testünk nélkül nem tudnánk formaként létezni, úgy
elvárások nélkül sem lehetünk részei ennek a társas térnek, annak a
társadalomnak, amelyben jelenleg élünk.
Az elvárások kényszerítő erejét a velük való
azonosulásunk adja, az, hogy ragaszkodunk a személyes identitásunkhoz, az azzal
együtt járó maszkjainkhoz, amelyeknek a természetes részét képezik ezek az
elvárások.
Így a kérdés helyesen feltéve az, hogy létezünk-e a
személyes identitásunkon, a maszkjainkon túl?
A világunk a Tudat terében
jelenik meg és benne alakul ki a változatos formák tánca. Gondolataink, érzelmeink, elvárásaink
és minden érzékelt dolog a Tudatnak ebben a terében jelenik meg.
A Tudat tere, ez a Csoda az egyetlen olyan, ami nem
"dolog", nem megnyilvánult, hanem egy térszerű, éber üresség,
amelyben a tartalmak, a világ képe, a gondolatok, érzelmek - megjelennek.
Mi azonban jelenlegi alvó tudatállapotunkban ezekkel a
Tudat terében megjelenő tartalmakkal azonosítjuk magunkat, pedig az igazi
valónk nem más, mint maga a Tudat tere. Mi magunk vagyunk a Csoda!
Ha felhagyunk azzal a törekvésünkkel, hogy személyes
identitásunkat a Tudat terében megjelenő tartalmakból építjük fel, és ezek
helyett magunkat inkább a Tudat tereként ismerjük fel, csakis akkor létezhetünk
elvárások nélkül.
Egy elvárások nélküli létben élve azonban mi továbbra is
megfelelünk azoknak az alapvető társadalmi elvárásoknak, amelyek abból a
státuszból adódnak, amelyet még hosszabb-rövidebb ideig betöltünk a
formavilágban. Továbbra is férfiként vagy nőként, apaként vagy anyaként,
orvosként vagy könyvelőként stb. viselkedünk.
A jelen pillanatban élve belső elvárásaink programjai már
feloldódtak és a többi emberrel szemben támasztott elvárásainkkal sem
azonosulunk többé. Egész lényünket betölti a Csoda.
Részlet Frank M. Wanderer: Csendes forradalom. A Tudat evolúciója című könyvéből
Itt olvashatod a könyv egyes cikkeit.
Itt olvashatod a könyv egyes cikkeit.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése